Resum liquidació 2024

En el Ple de 18 de juliol de 2025 es va donar compte de la liquidació del pressupost de 2024.

Un cop s'ha aprovat el pressupost i s’ha executat durant tot l’exercici, cal fer la liquidació, la finalitat de la qual és avaluar si les previsions pressupostades han estat ajustades, eficients i eficaces d’acord amb l’execució efectuada, de manera que permeti adoptar les mesures correctores que siguin necessàries amb vista a exercicis vinents.

La liquidació del Pressupost General del Consell Comarcal del Vallès Oriental de l’any 2024 i de les entitats adscrites, format per la Presidència de la Corporació queda integrat per:

  • El pressupost del propi Consell Comarcal (CCVOR).
  • El pressupost de les entitats dependents o adscrites: Consorci per a la Gestió de residus del Vallès Oriental (CGRVO), Consorci Besós Tordera (CBT) i Fundació Rivus (FRIVUS). Aquestes dues últimes adscrites des de 01/05/2023.
  • Els estats de revisió de despeses i ingressos de les societats mercantils dependents i/o adscrites: Serveis Ambientals del Vallès Oriental, SA (SAVOSA) i CCB Serveis Mediambientals SA (CCBSMSA). Aquesta última adscrita des de 01/05/2023.

 

 El pressupost inicial de 2024 del Consell Comarcal aprovat pel Ple en sessió extraordinària el 20/12/2023 va ser de 32.967.391,43 euros, i amb les modificacions de crèdit efectuades al llarg de l’exercici els crèdits definitius han acabat sent de 54.103.483,64 euros.

 Pel que fa al grau d’execució per l’estat de despeses del CCVOR (obligacions reconegudes (34.139.784,61 €) amb relació als crèdits definitius, (54.103.483,64 €) ha estat del 63,10% i per l’estat d’ingressos (drets reconeguts, 35.266.854,85 € sobre els crèdits definitius, 54.103.483,64 €) del 65,18%.

 El pressupost inicial a nivell consolidat (el de la pròpia entitat i el de les entitats adscrites: CGRVOR, SAVOSA, CBT, CCBMSA i FUNDACIÓ RIVUS ) va ser de 139.481.119,72  euros i els  drets reconeguts nets i obligacions reconegudes netes de la liquidació 2024 del grup, són:

 

En la liquidació del pressupost s’ha determinat:

  1. Els drets pendents de cobrament i les obligacions pendents de pagament a 31 de desembre.
  2. El resultat pressupostari de l’exercici.
  3. Els romanents de crèdit.
  4. El romanent de tresoreria.

 

1. Els drets pendents de cobrament i les obligacions pendents de pagament a 31 de desembre:

  • La finalitat de quantificar aquesta magnitud és poder gestionar amb seguretat els cobraments (ingressos) i els pagaments (sortides de fons) l’any següent.
  • Els drets pendents de cobrament i les obligacions pendents de pagament a 31 de desembre integren l’agrupació de pressupostos tancats i tenen la consideració d’operacions de la tresoreria.
  • Pel que fa al Consell Comarcal:

Total drets pendents de cobrament:                  13.234.302,71 euros

Total obligacions pendents de pagament:          12.000.926,90 euros

Partides pendents d’aplicació:                           -1.152.510,03 euros

 

 

2. El resultat pressupostari de l’exercici

  • El resultat pressupostari (o resultat de les operacions pressupostàries de l’exercici) ve determinat per la diferència entre:
    • Els drets pressupostaris liquidats, en els seus valors nets, és a dir, deduïts aquells que, per qualsevol motiu, haguessin estat anul·lats.
    • Les obligacions reconegudes, en els seus valors nets, és a dir, deduïdes aquelles que, per qualsevol motiu, haguessin estat anul·lades.
  • Així mateix, el resultat pressupostari s’haurà d’ajustar en funció de:
    • Les obligacions finançades amb romanents de tresoreria, això és, aquelles despeses realitzades com a conseqüència de modificacions pressupostàries finançades amb romanent de tresoreria per a despeses generals.
  • Així les coses, aquestes despeses realitzades i que han estat finançades amb romanent de tresoreria per a despeses generals, s’han tingut en compte per al càlcul del resultat pressupostari de l’exercici, augmentat el resultat d’aquest.
    • Les diferències de finançament derivades de despeses amb finançament afectat, les quals podran ser positives (quan els ingressos produïts són superiors als quals haguessin correspost a la despesa efectivament realitzada) o, negatives (quan els ingressos produïts són superiors als quals haguessin correspost a la despesa efectivament realitzada).
  • El resultat pressupostari ajustat del CCVOR, presenta un resultat de 2.085.326,88 euros, xifra que indica que els ingressos liquidats han estat suficients per finançar les despeses reconegudes al llarg del període anual de vigència del pressupost.
  • Aquesta situació també s’ha produït en el mateix sentit, per la resta d’entitats:

 

3. Els romanents de crèdit.

  • Estaran constituïts pels saldos de crèdits definitius no afectats al compliment d’obligacions reconegudes, i ho integraran els components següents:

- Els saldos de disposicions, és a dir, les diferències entre les despeses disposades o compromeses i les obligacions reconegudes.

- Els saldos d’autoritzacions, és a dir, les diferències entre les despeses autoritzades i les despeses compromeses.

- Els saldos de crèdit, és a dir, la suma dels crèdits disponibles, crèdits no disponibles i crèdits retinguts pendents d’utilitzar.

Els romanents de crèdit o saldos de crèdits no afectats al compliment d’obligacions reconegudes pel Consell Comarcal del Vallès Oriental han resultat  ser de 19.963.699,03 euros.

En relació al Consell Comarcal del Vallès Oriental:

 

4. El romanent de tresoreria:

  • És un dels indicadors més rellevants de la liquidació, ja que posa de manifest la situació financera que presenta l’entitat a 31 de desembre, i indica si hi ha recurs per finançar despesa, si és positiu, i dèficit a finançar, si és negatiu. Representa, doncs, l’excedent de liquiditat a curt termini.
  • El romanent de tresoreria per a despeses generals ajustat a l’any 2024 per al CCVOR ha estat negatiu (- 749.795,83 euros), motivat principalment per l’excés de finançament afectat. Això vol dir que es tracta d’un romanent de tresoreria negatiu.

Aquest xifra en negatiu, posa de manifest la insolvència de l’entitat a curt termini, atès que en l’hipotètic supòsit que es cobressin tots els drets reconeguts i es paguessin totes les obligacions reconegudes, tant d’operacions pressupostàries com d’operacions no pressupostàries, tenint en compte les desviacions de finançament afectat positives acumulades i els saldos d’obligacions pendents d’aplicar i per devolució d’ingressos pendents, l’entitat no estaria en capacitat d’assumir les seves obligacions.

  • Pel que fa al CGRVOR ha estat de 9.374.811,86 euros i de 8.636.366,11 euros pel que fa al CBT.

 

  • Pel conjunt de les entitats, el resultat d’aquests indicadors és el següent:

 

Compliment de les regles fiscals:

  • El CCVOR , tant a nivell d’entitat individual com d’agregat, compleix amb les regles fiscals:

 

La intervenció ha emès informe favorable de la liquidació del Pressupost General consolidat del Consell Comarcal del Vallès Oriental de l’exercici 2024, amb data 22/05/2025 i el President, amb data 23/05/2025  l’ha aprovada i tal i  com disposa l'article 193 del TRLRHL, s’ha donat compte al Ple de 18/06/2025  remetent-se còpia d'aquesta a la Generalitat i al centre o dependència del Ministeri d’Economia i Hisenda que aquest determini.

Darrera actualització: 23.06.2025 | 11:31