Manifest en defensa dels drets dels infants i adolescents de Catalunya

Dijous, 20 de novembre de 2025

El 20 de november és el Dia Internacional dels Drets dels Infants

Des del Consell Comarcal, donem suport al Manifest en defensa dels drets dels infants i adolescents de Catalunya, elaborat pel Consell Nacional dels Infants i els Adolescents de Catalunya.

Manifest en defensa dels drets dels infants i adolescents de Catalunya

CONSELL NACIONAL DELS INFANTS I ELS ADOLESCENTS DE CATALUNYA

Som el Consell Nacional dels Infants i els Adolescents de Catalunya i cada any, pel dia 20 de novembre, amb motiu del Dia Mundial dels drets dels infants, redactem un manifest per expressar la realitat de molts infants i adolescents. Enguany, ens centrem en la diversitat d’inclusió, un tema que avui en dia, ha esdevingut rellevant, i el tractem per al benestar de la infància i l’adolescència. Gràcies a l’ajuda dels consells territorials de participació infantil que formen part del CNIAC, hem pogut recollir diferents punts de vista d’infants i adolescents, que ens han ajudat a redactar aquest manifest.

DIVERSITAT I INCLUSIÓ


La diversitat forma part de la nostra societat i és un valor que ens enriqueix. Tot i això, encara hi ha moltes situacions en què les persones són jutjades o discriminades per la seva identitat de gènere, orientació sexual o aspecte físic. La majoria d’infants i adolescents coneix aquests conceptes: gairebé tots sabem què significa identitat de gènere i orientació sexual, i la gran majoria també entén què és la pressió estètica. Tot i això, conèixer els termes no sempre implica entendre les seves conseqüències ni actuar davant les injustícies. La meitat de les persones enquestades han presenciat o viscut situacions de burla o discriminació. Aquestes experiències van des de comentaris ofensius per l’orientació sexual, fins a crítiques pel físic o situacions de rebuig a les xarxes socials. Aquests fets demostren que la discriminació encara és una realitat propera i que cal treballar per erradicar-la.


EL PAPER DE L’EDUCACIÓ EN LA INCLUSIÓ

Una part important dels infants i adolescents considera que l’educació és una eina clau per fomentar el respecte, tot i que hi ha visions diferents sobre com s’està treballant aquest tema als centres educatius. Segons les dades, la majoria dels infants i adolescents, pensen que l’escola fomenta la  inclusió i el respecte, mentre que un grup molt reduït d’aquestes persones, creuen que no. Els qui pensen que sí, destaquen que a l’escola es fan xerrades, tallers i activitats per conscienciar sobre la importància del respecte, i que el centre intenta incloure a tothom per igual. Però altres infants assenyalen que aquestes accions són insuficients, que no tots els docents actuen amb la mateixa sensibilitat, i que una hora de tutoria no pot canviar la manera de pensar d’una persona. Això mostra que la formació del professorat i la continuïtat de les accions educatives són claus per aconseguir una inclusió real, més enllà de les activitats puntuals. 


COM REACCIONEM DAVANT LA DISCRIMINACIÓ

Quan preguntem com reaccionarien davant d’una situació de pressió estètica o discriminació per identitat de gènere, la majoria d’infants i adolescents coincideixen que cal ajudar, acompanyar i donar suport a la persona afectada. Molts destaquen la importància de buscar ajuda d’un adult de confiança, com un docent o orientador, i d’educar més a fons sobre el tema. És essencial sensibilitzar l’entorn, parlar-ne obertament i fer entendre que ningú hauria de ser jutjat pel seu aspecte, gènere o orientació sexual. Això evidencia una consciència creixent sobre la necessitat d’actuar i de no quedar-se al marge davant la discriminació. 
 

PREJUDICIS I NORMALITZACIÓ

Encara que molts infants i adolescents asseguren que al seu entorn escolar hi ha pocs prejudicis, també s’han detectat casos de comentaris o actituds despectives, especialment relacionats amb l’homosexualitat o amb persones que expressen el seu gènere  d’una manera diferent. Expressions i comentaris despectius i poc respectuosos, mostren que els estereotips encara són presents, i que la societat encara necessita aprendre a acceptar i respectar  les identitats i les orientacions de la gent. Quan es va preguntar com creuen que seria tractat un noi si anés a l’escola amb faldilla,  les respostes van ser molt variades: algunes optimistes, però altres molt negatives, amb puntuacions baixes i respostes com “molt malament”. Això  demostra que la llibertat d’expressió personal encara no és plenament acceptada i que cal continuar educant en el respecte i la diversitat.

LA RELLEVÀNCIA DEL TEMA

La gran majoria dels infants i adolescents coincideixen que la diversitat i la inclusió són temes molt importants avui en dia. Es considera que s’ha avançat molt en el reconeixement de la diversitat, però que encara hi ha bromes, comentaris i actituds que mantenen els prejudicis. També es remarca que no se’n parla prou i que cal més espai per reflexionar, escoltar i compartir experiències sobre aquests temes als centres educatius i als mitjans de comunicació.
 

ACCIÓ I CONSCIENCIACIÓ

Els infants i adolescents proposen diverses accions per millorar la inclusió al seu entorn: fer classes o tallers de sensibilització sobre diversitat i respecte, educar des de petits sobre la normalitat de totes les orientacions sexuals i identitats, fer xerrades i activitats pràctiques que ajudin a empatitzar amb qui pateix discriminació, promoure més consciència a les xarxes socials sobre l’impacte dels comentaris i les imatges, i fomentar el respecte dins i fora de les aules, no només en activitats puntuals. Tot i que alguns infants opinen que “ja es fa tot el possible”, la majoria considera que encara queda molt per fer i que tots tenim un paper en la construcció d’una societat més inclusiva

 

Darrera actualització: 20.11.2025 | 09:31