Les Escales de l'Àngelus, declarades Bé Cultural d'Interès Local
El darrer Ple del Consell Comarcal, celebrat dimecres passat, va declarar les Escales de l'Àngelus i el seu entorn de Figaró-Montmany com a Bé Cultural d'Interès Local. Es notificarà aquest acord a l'Ajuntament de Figaró-Montmany i es comunicarà al Departament de Cultura de la Generalitat perquè en faci la inscripció en el Catàleg del Patrimoni Cultural Català.
Els BCIL són una figura de protecció del patrimoni cultural català per als béns immobles. Està regulada per la Llei 9/1993, de 30 de setembre, del patrimoni cultural català, la qual adjudica al ple dels consells comarcals la competència per a la declaració de BCIL en els municipis de fins a 5.000 habitants. Els béns immobles declarats BCIL passen a formar part del Catàleg del Patrimoni Cultural Català del Departament de Cultura per la seva significació i importància.
A l'apartat "Mapes de patrimoni cultural" de la Diputació de Barcelona, consta la següent informació:
Les Escales de l'Àngelus estan formades per diversos graons ordenats en grups irregulars, segons el pendent en cada moment. La part inferior d'aquesta construcció es troba al peu de la carretera de Ribes, prop de la sortida del poble en direcció a Vic. A grans trets l'estructura travessa el municipi verticalment, tot i que presenta un petit desplaçament al llarg del seu recorregut fins que arriba al punt més alt o a l'inici per l'altra banda, prop de Can Gallart i la portalada de Can Gambús. Iniciant el recorregut per la part baixa del poble, es va construir una plataforma d'accessos laterals on se situen uns primers 8 graons que donen inici a les Escales de l'Àngelus.
Aquesta petita placeta, parcialment enjardinada, s'hi troben altres elements que formen part del mobiliari urbà, papereres i fanals; i dona pas a unes escales més dretes disposades a dreta i esquerra d'un cos massís, revestit amb un placat de pedra d'una sola cara vista i on s'obre un petit nínxol de volta de punt rodó que funciona com a element ornamental. A tot el recorregut l'escala presenta una graonada irregular que s'adossa a banda i banda a un mur que fa de barana i de suport de tota l'estructura.
Aquesta escala és posterior a l'edificació de bona part dels edificis que es disposen a banda i banda i per això, està condicionada als diferents nivells artificials on s'assenten els edificis. Un dels trams finals presenta una estructura de coberta que recorda una pèrgola. Aquesta etapa va ser restaurada per part de l'antic Servei de Catalogació i Conservació de Monuments de la Diputació de Barcelona. En aquest punt, l'estructura es fa més estreta i fins arribar al final de les escales, aquestes redueixen de dimensions i s'acompanyen d'una barana de metall.
La seva història va començar a principis de segle XX. Per accedir a la finca de can Gambús des de l'estació s'havia de salvar una forta pendent. Els amos de Can Gambús van fer construir les Escales de l'Àngelus per tal de facilitar l'accés a la casa de les noies que hi anaven a servir. Les escales, obra de l'arquitecte Amadeu Llompart i Vilalta, es van construir entre els anys 1928 i 1934 i són una mostra de la capacitat econòmica i la influència de la burgesia barcelonina que va escollir el Figaró com a destí per a l'estiueig.
Aquesta acció del Consell Comarcal contribueix a l'Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 11 "Ciutats i comunitats sostenibles". El Consell Comarcal aposta per treballar, com administració pública, en el marc de l'Agenda 2030 i els ODS.