Servei de primera acollida de persones migrades i retornades a Catalunya
Aquest servei del Consell Comarcal contribueix a l'Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 10 "Reducció de les desigualtats". El Consell Comarcal aposta per treballar, com administració pública, en el marc de l'Agenda 2030 i els ODS.
Informació de contacte
Àrea de Polítiques Socials i Igualtat
Cap de l’Àrea: Silvia Pérez Corts
Persona de contacte: Núria Rius Cañas
Què és aquest servei?
Servei que promou la autonomia, la igualtat d’oportunitats i la cohesió social de les persones migrades i retornades a Catalunya, ajudant-les a superar obstacles com la manca de competències lingüístiques o el desconeixement de la societat i de l’ordenament jurídic.
Què fem?
-
Informem i atenem les persones nouvingudes i retornades sobre els processos de primera acollida
-
Gestionem els tràmits administratius relacionats amb l’acollida
-
Acompanyem i avaluem les persones durant tot el procés de primera acollida
-
Impulsem accions formatives (mòduls A, B i C) per facilitar la integració al territori
-
Coordinen amb els agents implicats en l’acollida
-
Promovem accions de sensibilització antiracisme
-
Incorporar la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible i polítiques d’igualtat
A qui va adreçat?
-
Persones migrades, sol·licitants d’asil o protecció subsidiària, refugiades, apàtrides i retornades
-
Amb edat superior a l’escolarització obligatòria
-
Empadronades en algun municipi de l’Àrea Bàsica de Serveis Socials resta del Vallès Oriental
-
Que no disposin del servei al seu municipi
Mapa serveis primera acollida
Els fluxos migratoris marquen la realitat social i demogràfica de Catalunya i del Vallès Oriental. Tot i que la presència de persones migrades no és igual en tots els municipis, és una realitat compartida que requereix atenció especial. L’objectiu és promoure una comarca acollidora, fomentant la integració en igualtat d’oportunitats de totes les persones que arriben, i potenciant la seva riquesa cultural així com la cohesió i convivència social.
L’Estatut d’Autonomia de Catalunya estableix, a l’article 138.1.d), la necessitat de crear un marc legal per a l’acollida i la integració de les persones immigrades. Per complir aquest objectiu, es va aprovar la Llei 10/2010, d’acollida de les persones immigrades i retornades a Catalunya, i el seu desplegament reglamentari mitjançant el Decret 150/2014, que regula els serveis d’acollida i constitueix l’eix dels Serveis de Primera Acollida.
El Consell Comarcal del Vallès Oriental garanteix que aquest servei estigui disponible als municipis amb menys de 20.000 habitants. Els municipis més grans—Granollers, Mollet del Vallès i les Franqueses del Vallès—disposen també del seu propi Servei de Primera Acollida.
Quin cost té:
Gratuït
Darrera actualització: 24.02.2026 | 13:45

