El Vallès Oriental reclama de forma unànime el manteniment de la connexió directa de la linia R2 Nord amb l’Aeroport
El Ple del Consell Comarcal, celebrat dimecres, va aprovar per unanimitat una moció presentada per l’equip de Govern de suport al manteniment de la connexió directa de la linia R2 Nord amb l’Aeroport i de suport a les actuacions de millora de la xarxa de rodalies.
Tots els grups hi van votar a favor: Socialista-Candidatura de Progrés, Esquerra Republicana de Catalunya-Acord Municipal, Junts per Catalunya-Compromís Municipal, En Comú Podem-Confluència, Partit Popular/Partido Popular i Candidatura d’Unitat Popular-Coalició Alternativa Municipalista.
En el debat de la moció, el conseller comarcal de Territori i Mobilitat, Juanma Segovia, que va presentar la moció a la sessió plenària en representació del Govern, recordava que "sempre hem reclamat que som una comarca infradotada en transport públic i pensem que perdre un servei que ja tenim és fer un pas enrera per als ciutadans i ciutadanes de la nostra comarca i una pèrdua de temps que va en contra de la filosofia de la millora i el foment del transport públic i per combatre el canvi climàtic".
Per la seva part, el portaveu del Partit Popular, Miguel Ángel Alvarado, va valorar que "tenim un problema amb el transport al Vallès Oriental i no podem permetre que ens treguin qualsevol mínim servei que tinguem i perdre'l".
Per al portaveu de la CUP, Blai Taberner, "tot i que existeixen una sèrie d'elements dins la moció que ens resulten profundament incòmodes hi votarem a favor" i creu que "resultaria una pèrdua inacceptable la pèrdua de la connexió ferroviària directa de la comarca amb l'aeroport i no només ho diem nosaltres sinó que moltíssimes plataformes en defensa de la mobilitat sostenible i justa al país ho plantegen".
Text de la moció:
MOCIÓ DE SUPORT AL MANTENIMENT DE LA CONNEXIÓ DIRECTA DE LA LINIA R2 NORD AMB L’AEROPORT I DE SUPORT A LES ACTUACIONS DE MILLORA DE LA XARXA DE RODALIES
El ferrocarril és un mitjà de transport essencial per assolir una mobilitat sostenible i segura, per la seva capacitat de donar resposta a un gran volum de desplaçaments de forma competitiva, eficient i respectuosa amb el medi ambient i el territori. Així mateix, el ferrocarril genera oportunitats de desenvolupament econòmic i ocupacional, afavoreix el reequilibri territorial i promou la igualtat d’oportunitats.
La comarca del Vallès Oriental registra diàriament un nombre molt important de desplaçaments amb Barcelona, dels quals un 53% encara es realitzen amb vehicle privat. A més a més, la comarca registra una important mobilitat de pas a través de les vies de gran capacitat, com són l’AP7, la C33 i la C-17.
Les emissions derivades de la mobilitat són un dels principals factors que determinen la qualitat de l’aire al Vallès Oriental, on actualment hi ha 8 municipis declarats com a zona d’especial protecció de la qualitat de l’aire. L’any 2016 va aprovar el Pla supramunicipal de millora de la qualitat de l’aire al Vallès Oriental i des d’aleshores diversos ajuntaments han impulsat mesures de millora de la mobilitat a través dels plans de mobilitat urbana i de la creació de zones de baixes emissions, entre altres actuacions. Totes aquestes mesures han contribuït a millorar els índexs de qualitat de l’aire a la comarca.
Tanmateix, la reducció de les emissions de gasos d’efecte hivernacle continua essent un repte prioritari. L’emergència climàtica exigeix adoptar mesures per incrementar la quota modal dels desplaçaments en transport públic, especialment, en ferrocarril, per revertir l’actual dependència del vehicle privat.
Per tot això, és fonamental disposar de serveis de transport públic competitius i fiables capaços d’atreure la demanda, i aconseguir que el ferrocarril sigui l’opció preferent per a efectuar el nombre més gran possible de desplaçaments possible, sobretot pels que tenen origen o destí fora de la comarca.
El Vallès Oriental disposa de dos eixos ferroviaris que la travessen de nord a sud (Barcelona-Vic-Puigcerdà i Barcelona-Girona-Portbou), però la infraestructura ferroviària de Rodalies ha sofert un dèficit històric d’inversions que no s’ha començat a revertir fins fa ben poc amb millores tan necessàries i llargament reclamades com el desdoblament de la línia R3.
A més a més d’aquesta actuació, el Consell Comarcal ha reclamat reiteradament la necessitat de continuar ampliant i millorant l’oferta ferroviària i d’impulsar projectes clau com la línia orbital ferroviària (LOF), els intercanviadors de la línia R8 amb la línia R3 i la LOF, l’adequació de les estacions per facilitar la intermodalitat dels desplaçaments o la connexió amb els grans centres generadors de mobilitat, com el Circuit de Catalunya o la Roca Village.
Les ampliacions recents de les línies de FGC al Vallès Occidental han demostrat en la capacitat d’atracció de la xarxa ferroviària quan s’ofereixen serveis de qualitat, competitius i fiables, i han fet palesa la necessitat de continuar desenvolupat la xarxa i oferta ferroviària per assolir una major quota d’ús del ferrocarril i avançar, així cap a una mobilitat més sostenible i segura.
A mesura que es vagin completant totes les millores en marxa i s’abordi l’agenda d’actuacions pendents, cal preveure un escenari futur d’increment de la demanda ferroviària a la comarca. En aquest escenari, resulta indispensable planificar un tercer túnel de Rodalies a Barcelona, que permeti superar el coll d’ampolla existent amb circulacions cada tres minuts en hora punta. Cal dotar la infraestructura de Rodalies de Barcelona d’una major capacitat, resiliència i flexibilitat operativa i organitzativa dels serveis per assegurar que estigui al servei de les necessitats.
En aquest context, el manteniment de la connexió ferroviària directa del Vallès Oriental amb l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona - el Prat a través de la línia R2 Nord és una qüestió estratègica per garantir l’accessibilitat dels municipis de la comarca a una infraestructura clau del país, sense necessitat de transbordaments; per propiciar un major ús del transport públic ferroviari; per promoure el desenvolupament territorial i econòmic de la comarca de forma equilibrada dins de la regió metropolitana; i per afavorir la igualtat d’oportunitats de la ciutadania. Eliminar o modificar aquesta connexió directa suposaria un greu perjudici per a la ciutadania i el teixit empresarial del Vallès Oriental i desincentivaria l’ús del transport públic en un moment en què cal promoure’l decididament.
Per tot això, el Govern del Consell Comarcal, proposa l’adopció dels següents acords:
Primer.- Reclamar el manteniment de la connexió ferroviària directa del Vallès Oriental amb l’Aeroport, a través de la línia R2 Nord, amb el benentès que aquesta connexió és fonamental i estratègica propiciar l’increment de la quota modal ferroviària, per al desenvolupament econòmic i de l’ocupació a la comarca, i per assegurar la igualtat d’oportunitats i el reequilibri territorial en el context metropolità.
Segon.- Manifestar el suport i demanar el compromís dels governs de l’Estat i de la Generalitat de Catalunya per dur a terme i completar el projectes de millora de la xarxa de Rodalies necessaris per continuar impulsant l’oferta de serveis ferroviaris de qualitat a la comarca, com són l’acabament del desdoblament i millora de la línia R3 que ja té un primer tram en obres; la construcció de la línia orbital ferroviària (LOF); la construcció dels intercanviadors de la línia R8 amb la línia R3 i la LOF; l’adequació de les estacions per facilitar la intermodalitat dels desplaçaments; o la connexió de la xarxa ferroviària amb els grans centres generadors de mobilitat.
Tercer.- Instar els governs de l’Estat i de la Generalitat de Catalunya a completar els treballs de planificació i projecte d’un tercer túnel de rodalies que travessi Barcelona, amb la finalitat dotar la infraestructura de Rodalies de Barcelona d’una major capacitat, flexibilitat operativa i resiliència.
Quart.- Notificar aquest acord al Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible, al Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, a la Diputació de Barcelona i a tots els municipis del Vallès Oriental.
Aquesta acció del Consell Comarcal contribueix als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 11 “Ciutats i comunitats sostenibles”. El Consell Comarcal aposta per treballar, com administració pública, en el marc de l'Agenda 2030 i els ODS.