El Vallès Oriental registra el curs 24/25 un descens de les matrícules a les etapes obligatòries i un creixement a les postobligatòries
L’Observatori-Centre d’Estudis del Consell Comarcal ha elaborat una Nota Informativa d’estadística de l’ensenyament, escolarització i èxit escolar al Vallès Oriental amb dades del curs 2024-2025.
Durant el curs 2024-2025 s’han registrat 72.175 matrícules als centres educatius del Vallès Oriental, una xifra lleugerament inferior a la del curs anterior (73.071) i a la de fa dos cursos (73.971). El descens, de 896 alumnes (-1,2%), presenta diferències segons el nivell educatiu.
L’anàlisi mostra que els increments més significatius es concentren a la secundària postobligatòria, especialment a Batxillerat, amb 118 alumnes més (+2,2%) i als Cicles Formatius que creixen un 4,17%, amb un augment destacat als Grau Superior (+187 alumnes, +6,17%).
En canvi, les etapes d’educació infantil són les que registren un retrocés més marcat, especialment la segona etapa (I3 a I5) perd 362 alumnes (-3,6%), i la primera etapa (0-3 anys), disminueix en 117 matrícules (-2,8%).
Pel que fa a l’èxit escolar a l’ESO, la comarca se situa per sobre el 89% en la majoria dels cursos (exceptuant la taxa masculina a 3r i 4t d’ESO), amb resultats millors entre les noies. El Vallès Oriental supera en dos punts la mitjana catalana (87,9%) i millora els resultats del curs anterior. La taxa de repetició és més alta a 4t d’ESO, especialment entre els nois (13,02% davant el 4,70% de les noies).
La Nota Informativa també inclou un resum de l’estudi "Inserció Laboral dels ensenyaments professionals", elaborat pel Departament d’Educació i Formació Professional i el Consell de Cambres de Comerç.
Entre les principals conclusions destaca que augmenta la taxa d’inserció laboral dels joves amb estudis de formació professional i que més del 54% continuen formant-se després d’obtenir un grau mitjà o superior. A més, la majoria de les persones titulades (72,9% en grau superior i 77,9% en grau mitjà) consideren que la seva feina està directament relacionada amb els estudis cursats, fet que mostra una bona adequació de la formació professional al mercat laboral.
Aquesta acció del Consell Comarcal contribueix a l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 4 “Educació de qualitat”. El Consell Comarcal aposta per treballar, com administració pública, en el marc de l'Agenda 2030 i els ODS.