El Vallès Oriental treballa per reforçar la competitivitat de la cadena de valor de l’alimentació amb noves línies d’acció fins al 2026

Dimarts, 28 d’octubre de 2025

Avui s’ha presentat a Llinars del Vallès la diagnosi i s’ha debatut amb una dotzena d’empreses i les administracions participants les línies de futur.

El Consell Comarcal, juntament amb els ajuntaments de Granollers, les Franqueses del Vallès, Parets del Vallès, Cardedeu, Canovelles, la Garriga, Llinars del Vallès, Santa Eulàlia de Ronçana, Sant Feliu de Codines, Lliçà de Vall i Vilanova del Vallès, impulsen una iniciativa per reforçar la posició competitiva de les empreses de la cadena de valor de l’alimentació a la comarca.

El projecte, amb el suport de la Diputació de Barcelona a través del programa "Treball, Talent i Tecnologia", té com a objectiu definir i desplegar actuacions que donin resposta als principals reptes estratègics del sector, especialment pel que fa a la transformació tecnològica i a la captació i desenvolupament del talent necessari per afrontar-los.

La primera fase del projecte, centrada en la diagnosi del sector, ha culminat avui, a Llinars del Vallès, amb la presentació dels resultats i de les línies de treball del pla d’acció que s’executarà fins a finals del 2026, una línies que s’han consensuat amb la dotzena d’empreses assistents i les administracions que hi formen part del projecte.

El conseller de Promoció econòmica del Consell Comarcal, Enric Gisbert, comentava que “el nostre repte com a territori és ajudar aquestes empreses a continuar creixent i adaptant-se als nous escenaris del mercat: innovació en producte, envasos més sostenibles, digitalització de processos i obertura a nous mercats” i afegia que “ sabem també que per fer-ho possible cal talent —captar-lo, formar-lo i fidelitzar-lo— i cal tecnologia, que sigui accessible i útil per a empreses de totes les dimensions”.

Per la seva part, el regidor de Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Llinars del Vallès, Joan Ramon, comentava que “el sector de l’alimentació és una peça clau de l’economia del Vallès Oriental, per la seva diversitat i capacitat d’innovar i per la seva contribució a l’ocupació i al desenvolupament local i per això, des dels ajuntaments i el Consell Comarcal, volem acompanyar aquest sector en els reptes que té al davant: la transformació tecnològica, la sostenibilitat i la captació i formació del talent”.

 

Una diagnosi per entendre el pes i els reptes del sector

L’anàlisi, elaborada per la consultora Cluster development, ha combinat la visió estratègica de la cadena de valor i del negoci de l’alimentació amb la participació directa d’empreses del territori, per contrastar reptes i prioritzar línies d’actuació.

Aquesta diagnosi ha actualitzat la fotografia empresarial del sector al Vallès Oriental, que compta amb més de 350 empreses, un volum de facturació agregat superior als 4.600 milions d’euros i més de 12.000 persones treballadores.

El mapeig té en compte la indústria alimentària auxiliar (maquinària, envasos, proveïdors d’ingredients), el sector primari (agrícola i ramader) i la indústria transformadora, amb independència del producte o canal de venda al qual es dirigeixen.

Del total, més de 100 empreses es dediquen a la fabricació de productes alimentaris, generant una tercera part del volum de negoci. També destaquen unes 70 empreses de la indústria auxiliar, 70 productors del sector primari i més de 20 empreses d’ingredients i additius, moltes d’elles amb presència internacional.

La comarca compta, a més, amb seus de grans distribuïdores, que actuen com a demanda sofisticada i motor d’innovació per a la resta de la cadena de valor.

 

Tendències i reptes detectats

L’estudi ha posat de manifest canvis clau en el negoci alimentari, com el creixement dels productes adaptats a nous hàbits de consum —plats llestos per consumir o productes altament proteics—, l’expansió del canal online, l’aposta per productes de proximitat i la incorporació de criteris de sostenibilitat en tots els processos, especialment en el disseny d’envasos.

Entre els reptes estratègics identificats destaquen la innovació en producte i format, la digitalització i automatització de processos, l’obertura a mercats més especialitzats o premium, i la vinculació més directa amb el consumidor final.

Un altre aspecte transversal assenyalat per les empreses és la captació, formació i fidelització del talent, clau per afrontar la transformació del sector.

 

Segona fase: del diagnòstic a l’acció

Amb la validació dels resultats per part d’empreses i entitats del territori, el projecte entra ara en una segona fase orientada a definir i desplegar les línies d’acció que donaran resposta als reptes identificats.

Les empreses participants han prioritzat dues grans línies d’actuació: talent i mercats.

En l’àmbit del talent, es treballarà per millorar la gestió i fidelització de professionals, oferir formació adaptada al sector i promoure estratègies per atraure talent jove.

Pel que fa als mercats, les accions se centraran en facilitar la integració amb la distribució, impulsar trobades amb compradors i millorar l’ús de dades per al seguiment d’objectius.

 

Gráfico, Gráfico de proyección solar

Descripción generada automáticamente Un dibujo de una cara feliz

Descripción generada automáticamente con confianza baja Icono

Descripción generada automáticamente con confianza baja Un dibujo de una persona

Descripción generada automáticamente con confianza media

Aquesta actuació del Consell Comarcal contribueix als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 8 "Treball digne i creixement econòmic", 9 “Indústria, innovació i infraestructures” i 10 "Reducció de les desigualtats". El Consell Comarcal aposta per treballar, com administració pública, en el marc de l'Agenda 2030 i els ODS.

Darrera actualització: 28.10.2025 | 13:40