Preguntes freqüents

Quin és el termini per a la presentació de sol·licituds?

El període de presentació de sol·licituds comença el dia 16 de juny i finalitza el 4 de juliol de 2025, ambdós inclosos.

També es poden presentar sol·licituds sobrevingudes al llarg del curs, les quals es resolen retroactivament des de la data de registre d’entrada de la sol·licitud.

 

Qui pot sol·licitar l’ajut?

Pots sol·licitar l’ajut si ets el pare, mare, tutor/a legal o la persona encarregada de la guarda i protecció d’infants o adolescents escolaritzats en centres educatius sufragats amb fons públics de Catalunya en qualsevol dels cursos de segon i tercer dels ensenyaments de primer cicle d’infantil, en aquelles escoles de titularitat de la Generalitat on s’hagi implementat, i qualsevol dels cursos d’ensenyaments de segon cicle d’educació infantil i d’ensenyaments obligatoris.

 

Quines dades necessitaré per omplir la sol·licitud?

  • DNI, NIE o passaport de tots els membres de la unitat familiar.
  • Dades personals: nom, cognoms, domicili, telèfon de contacte…
  • Número d’identificació de l’alumne (IDALU). En el cas que no  disposis del número en el moment de la sol·licitud podràs presentar-la igualment però degut a que és una dada obligatòria, l’ajut no es resoldrà fins que no aportis el certificat. A l’apartat d’instruccions per omplir la sol·licitud trobaràs enllaç a la pàgina web del Departament d’Educació i Formació Professional on pots obtenir-lo electrònicament. 
  • Relació dels imports d’ajuts d’urgència social i dels ingressos no tributables o exempts percebuts durant l’any 2024, si és el cas. A l’apartat d’instruccions per omplir la sol·licitud trobaràs més informació sobre com fer constar aquests ingressos.
  • Signatura de tots els membres de la unitat familiar.

 

Quina documentació he d’adjuntar?

  • Si has autoritzat a la consultes de les dades entre administracions públiques no has de presentar cap dels documents consultables especificats en les bases reguladores i la sol·licitud.
  • Si no has autoritzat a la consulta de les dades entre administracions hauràs d’aportar la documentació acreditativa corresponent.
  • Si en la darrera convocatòria ja vas presentar al teu Ajuntament de referència la documentació obligatòria i/o complementària corresponent i aquesta segueix sent vàlida no caldrà que l’adjuntis de nou (conveni o sentència de divorci o separació, documentació acreditativa de la representació legal o acolliment, certificat acreditatiu de la distància i/o l’IDALU de l’alumne/s). 
  • A l’article 6. Documentació de les bases reguladors dels Ajuts Individuals de Menjador per al curs 2025-2026 i al model de sol·licitud hi trobaràs la relació de la documentació obligatòria i complementària.

 

He d’emplenar una sol·licitud per a cada fill/a?

A la mateixa sol·licitud pots demanar l’ajut de menjador de tots els teus fills i filles, sempre que els membres computables de la unitat familiar siguin els mateixos per a tots ells i elles.

En el cas de tenir fills de diversos progenitors/es amb custòdia compartida caldrà que facis una sol·licitud diferent per a cada un d’ells/es. 

 

Quins són els membres computables de la unitat familiar a efectes de càlcul de la renda familiar?

Es tenen en compte els familiars que conviuen al mateix domicili que l’alumne/s següents:

  • Progenitors, tutor/s o les persones encarregades de la guarda i protecció del menor
  • Alumne/s per qui es sol·licita l’ajut
  • Germans solters menors de vint-i-cinc anys o els de més edat si són persones amb discapacitat física, psíquica o sensorial
  • Avis i àvies que justifiquin la seva residència al mateix domicili que els anteriors amb el certificat municipal corresponent

 

I en el cas de divorci o separació legal amb custòdia única no compartida de l’alumne?

  • el progenitor, tutor o la persona encarregada de la guarda i protecció del menor que té la custòdia de l’alumne/s
  • l’alumne/s per qui es sol·licita l’ajut
  • el nou cònjuge o persona unida per relació anàloga i llur fill/a si conviu en el mateix domicili familiar i en té la custòdia única, si procedeix
  • els germans de l’alumne solters menors de vint-i-cinc anys o els de més edat si són persones amb discapacitat física, psíquica o sensorial que estan sota la custòdia del mateix progenitor/a sol·licitant o quan no existeix un segon progenitor/a
  • els avis i àvies que justifiquin la seva residència al mateix domicili que els anteriors amb el certificat municipal corresponent

 

I en el cas de divorci o separació legal amb custòdia compartida de l’alumne?

S’ha de presentar una única sol·licitud conjunta detallant:

  • els progenitors, tutor/s o les persones encarregades de la guarda i protecció del menor encara que no convisquin.
  • l’alumne/s per qui es sol·licita l’ajut.
  • els germans de l’alumne solters menors de vint-i-cinc anys o els de més edat si són persones amb discapacitat física, psíquica o sensorial que són fills dels mateixos progenitors que l’alumne (únicament els fills comuns dels progenitors)
  • els avis i àvies que justifiquin la seva residència al mateix domicili que els anteriors amb el certificat municipal corresponent.

Excepcionalment s’acceptarà que l’ajut el presenti únicament un dels progenitors, valorant només la renda del/de la progenitor/a que faci la demanda i aplicant l’ajut únicament pels dies que li estableix el conveni regulador. No obstant això, si posteriorment l’altre progenitor també sol·licita l’ajut pel seu fill/a caldrà recalcular l’ajut amb les dades d’ambdós progenitors la qual cosa pot significar la modificació de la resolució prèvia al nou càlcul.    

 

I en el cas d’unitats familiars amb situació de violència de gènere?

En aquests casos caldrà actuar atenent al que s’estableixen en els articles 33, en relació a la identificació de les situacions de violència masclista, i 48, en relació al tractament d’ajuts escolars, de la Llei 5/2008, del 24 d’abril, del dret de les dones a erradicar la violència masclista (DOGC Núm. 5123 – 2.5.2008). Es tindrà en compte:

  • l’alumne/s per qui es sol·licita l’ajut
  • la mare de l’alumne 
  • els germans de l’alumne

 

Quin és el llindar econòmic per obtenir l’ajut?

Els ingressos dels membres de la unitat familiar no poden superar la suma dels imports següents:

  • Primer adult (sustentador/a principal): 13.311,20€
  • Segon adult (sustentador/a principal) i altres adults que integren la unitat familiar:  6.655,70€ 
  • Per cada nen/a de la unitat familiar: 3.993,40€ (inclòs l’alumne/s per a qui es demana l’ajut)

En el cas d’alumnes amb discapacitat acreditada igual o superior al 33% que la renda de la unitat familiar no superi el llindar de renda de 2,5 vegades en relació amb l’establert per a l’obtenció d’un ajut del 70%, obtindran un ajut del 100% del cost del servei de menjador.

També obtindran un ajut del 100% les famílies la renda anual de les quals no superi el llindar de renda corresponent al 50% de l’establert per a l’obtenció d’un ajut del 70% o quan la renda familiar no superi el llindar de renda corresponent al 60% de l’establert per a l’obtenció d’un ajut del 70% i s’acrediti una puntuació superior o igual a 15 punts (puntuació social i/o de situacions específiques de la unitat familiar).

Per a la valoració de l’ajut també es tenen en compte el volum de negoci, els rendiments patrimonials i els valors cadastrals. Es deduirà el 50% del valor dels elements que pertanyin a qualsevol membre computable de la família, exclosos els sustentadors principals.

 

Quines deduccions s’apliquen?

S’aplica una deducció de 1.200€ per a l’alumne sol·licitant i per a cada germà en els casos de famílies monoparentals i de 500€ en el cas de famílies nombroses. També s’aplica una deducció de 800€ quan s’acrediti l’existència d’infants en acolliment en família extensa o aliena, de 500€ per motius de desplaçament i distància i de 3.000€ per a l’alumne sol·licitant i cada germà en el cas que algun membre de la unitat familiar tingui una discapacitat acreditada igual o superior al 33%. 

Pots consultar els corresponents llindars a l’article 3. Requisits generals de les Bases reguladores.

 

Quina és la quantitat de l’ajut que poden obtenir els meus fills/es?

  • S’atorguen ajuts del 70% o el 100% sobre el preu/dia del cost del servei de menjador escolar i aquest no pot ser superior a l’import màxim establert pel Departament d’Educació i Formació Professional. Per al curs 2025-2026 el preu màxim és de 7,54€ en el cas de centres que ofereixen un espai de migdia amb una durada de 2 hores i mitja i de 7,13€ en el cas de centres que ofereixen un espai de migdia amb una durada màxima de 2 hores.
  • El percentatge d’ajut atorgat s’estableix en funció dels ingressos de la unitat familiar, criteris socials i criteris familiars.
  • Si el preu del servei de menjador és inferior a l’import màxim anteriorment detallat el percentatge de l’ajut atorgat s’aplica sobre el preu específic del servei de menjador de cada centre escolar.

 

Què passa si la situació socioeconòmica familiar ha variat substancialment respecte a les dades de l’any 2024?

Un cop resolta la sol·licitud inicial de l’ajut pots sol·licitar un canvi de situació per situació sobrevinguda si la situació socioeconòmica de la teva unitat familiar ha variat notablement respecte l’any tingut en compte per a la valoració inicial de la renda familiar (2024).

  • Has de dirigir-te als Serveis Socials del teu Ajuntament de referència per tal que tramitin la sol·licitud de canvi de situació al Consell Comarcal del Vallès Oriental.
  • Has d’acreditar documentalment els fets causants del canvi i has d’aportar la documentació econòmica de tot l’any 2025 (canvis produïts l’any 2025) o els darrers 6 mesos (canvis produïts l’any 2026) que permeti calcular els nous rendiments de tots els membres de la unitat familiar.

 

Què passa si el meu fill/a està empadronat/da o resideix a un altre municipi? 

Els alumnes residents a una comarca diferent al Vallès Oriental però que estan escolaritzats a qualsevol dels centres educatius ubicats a la comarca del Vallès Oriental hauran de presentar el model de sol·licitud degudament emplenat i signat al municipi on es troba ubicat el centre educatiu amb el model normalitzat del Consell Comarcal del Vallès Oriental.

Els alumnes residents a la comarca del Vallès Oriental escolaritzats a un municipi d’una altra comarca hauran de presentar la sol·licitud al Consell Comarcal o municipi/centre que en faci la gestió amb seu model de sol·licitud degudament emplenat i signat.

 

Incidències a l’hora de consultar les dades econòmiques a Hisenda i altres administracions en cas d’autorització:

Si hi ha algun tipus d’incidència a l’hora de consultar les vostres dades es publicarà al BOBP i al tauler d’edictes i anuncis electrònics del web del Consell Comarcal la documentació a aportar. La no presentació de la documentació dins el termini establert (10 dies hàbils des de l’endemà de la publicació) suposarà el desistiment de l’ajut per manca de documentació obligatòria per a resoldre’l.

 

Puc demanar altres beques o ajuts amb el mateix concepte:

Sí. Pots demanar beques o ajuts amb el mateix concepte però l’import màxima de la suma d’ambdós ajuts no podrà superar mai l’import màxim atorgable establert pel Departament d’Educació i Formació Professional. Es minorarà, si s’escau, des del Consell Comarcal la quantia que superi l’import màxim atorgable.

Si el teu fill és un alumne amb Necessitats Educatives Especials (NEE) reconegudes i no té el servei de menjador gratuït hauràs de demanar obligatòriament també l’ajut del Ministeri d’Educació i Formació Professional (MEFP). Per consultes sobre la beca MEFP has de posar-te en contacte amb l’escola del teu fill/a. 

 

Què he de fer si a mig curs canviem de domicili?

Has de comunicar-ho preferentment al teu Ajuntament per tal que puguin sol·licitar el trasllat de l’ajut al nou territori de destí.

 

Quins són els ingressos no computables o exempts més comuns que cal informar en la sol·licitud?

Els rendiments no tributables o exempts més comuns són: les pensions d’aliments percebudes per part dels progenitors en virtut de decisió judicial, les prestacions de la Llei de dependència,  les prestacions per acolliment familiar, les indemnitzacions per acomiadament i els rendiments de les persones que estiguin donades d'alta al sistema especial de treballadors de la llar de la Seguretat Social.

 

Instruccions en relació a la comunicació obligatòria del DNI/NIE/NIF de l’alumne

Atenció! Els alumnes beneficiaris que no disposin de DNI o NIE perquè normativament no els és exigible, han d’optar per tramitar el DNI o NIE segons s’escaigui, o bé,  sol·licitar el número d’identificació fiscal (NIF) a l’administració competent, d’acord amb l’article 19 i 20 del Reial Decret 1065/2007, de 27 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament general de les actuacions i els procediments de gestió i inspecció tributària i de desenvolupament de les normes comunes dels procediments d’aplicació dels tributs, i presentar el DNI/NIE/NIF, segons s’escaigui, al Consell Comarcal del Vallès Oriental. 

Davant la no presentació del DNI/NIE/NIF obligatori, l’Administració Tributària pot procedir d’ofici a donar-los d’alta en el Cens d’Obligats Tributaris i assignar-los un número d’identificació fiscal.

 

Qui m’informarà de l’estat de l’ajut del meu fill/a?

Pots consultar l’estat de l’expedient amb l’IDALU de l’alumne al següent enllaç de la pàgina web del Consell Comarcal del Vallès Oriental:

https://ajutsdemenjador.cat/estatexpedients/

Els requeriments de documentació i les resolucions dels expedients dels Ajuts Individuals de Menjador del curs 2025-2026 seran publicades al BOBP i a l’e-tauler del Consell Comarcal del Vallès Oriental en substitució de requeriment individual i amb efectes de notificació.

Pots consultar els REQUERIMENTS de documentació en cas de manca de documentació i/o altres incidències detectades que impossibilitin la resolució de l’ajut al tauler d’edictes i anuncis electrònics del web del Consell Comarcal del Vallès Oriental accedint al següent enllaç:

https://www.vallesoriental.cat/ambits/2230-politiques-socials/ajuts-de-menjador-escolar/requeriments-de-documentacio/

L’Ajuntament on vas tramitar la sol·licitud de l’ajut també pot informar-te sobre la resolució i estat de la teva sol·licitud.                                                                                                                                                  

En el cas de tenir dubtes sobre la tramitació de la sol·licitud, consulta de l’estat de l’ajut o situacions específiques sobre la unitat familiar realitza la consulta al teu Ajuntament de referència.

Trobaràs tota la informació al web del Consell Comarcal del Vallès Oriental:

https://www.vallesoriental.cat/ambits/2230-politiques-socials/ajuts-de-menjador-escolar/

Per a la resta de consultes també pots contactar amb el Consell Comarcal del Vallès Oriental per mitjà del correu electrònic ajutsdemenjador@vallesoriental.cat.

 

On puc aconseguir l’IDALU?

- Pots demanar-lo al centre escolar on el teu fill/a està matriculat i/o ha presentat la preinscripció.

- Pot obtenir-lo també des de la pàgina web del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya   http://ensenyament.gencat.cat/ca/tramits/tramits-temes/identificador-alumne

L’IDALU s’assigna a l’inici de l’escolarització i perdura amb el mateix número al llarg de tota la escolarització. 

 

Què és la compactació de l’ajut?

Una forma de distribuir els Ajuts Individuals de Menjador al llarg del curs que permet que l’alumne faci us del servei de menjador uns dies específics de la setmana distribuïts de manera planificada al llarg del curs als quals s’aplica el 100% de l’ajut. Per a la resta de dies en què no es pot fer ús de l’ajut de menjador si la família vol que l’alumne es quedi a dinar al centre haurà d’abonar-ne la totalitat del cost del servei.  

Per a poder compactar l’ajut hauràs de sol·licitar-ho de manera expressa i amb antelació.

 

Quan es pot incloure un segon, tercer, quart....fill/a per a qui es sol·licita l’ajut?

Pots incloure en la mateixa sol·licitud els germans escolaritzats en un centre educatiu sufragat amb fons públics de Catalunya en els ensenyaments obligatoris o de segon i tercer dels ensenyaments de primer cicle d’educació infantil, en aquelles escoles de titularitat de la Generalitat on s’hagi implementat, sempre que TOTS els membres computables de la unitat familiar siguin els mateixos.

 

Podran obtenir una bonificació per motius de distància aquells alumnes que:

  • Es desplacen en vehicle un mínim de 3 quilòmetres o el desplaçament té una durada superior a 25 minuts, des del seu domicili familiar i on té la seva residència habitual fins al centre on està escolaritzat.
  • Estan escolaritzats en el centre determinat pel Departament d’Educació i Formació Professional o el més proper al seu domicili familiar. En aquest sentit, en el cas de l’educació primària es consideraran centres proposats pel Departament els inclosos en l’àrea d’influència determinada i pel que fa a l’educació secundària obligatòria, es considerarà com a centre proposat, aquell que li correspon, per la Resolució d’adscripció. En cas que el Departament hagi derivat l’alumne/a en un centre diferent, per manca d’oferta educativa, també s’entendrà que aquest centre és el proposat pel Departament d’Educació i Formació Professional.
  • No tenen el servei de transport escolar amb caràcter preceptiu i, per tant, gratuït.

 

Autoritzacions per a la consulta de les dades:

La no autorització de la consulta i obtenció de les dades implica que has de presentar la documentació acreditativa corresponent. Hauràs d’aportar el DNI/NIE, resolucions o certificats acreditatius d’ingressos no contributius, dades relatives a la renda i patrimoni familiar de l’exercici del 2024, prestacions econòmiques per ajuts al lloguer del 2024 de l’habitatge de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya. Sense aquestes dades no es podrà resoldre l’ajut.

Pel que fa a les dades relatives al grau de discapacitat, família nombrosa i família monoparental són dades complementàries que permeten la obtenció d’un nombre major de punts en la valoració de l’ajut.

 

Signatures:

És obligatòria la signatura manual de tots els membres de la unitat familiar. Caldrà que cada membre signi a la casella de la fila on estan informades les seves dades i parentiu. En el cas d’infants menors d’edat caldrà la signatura dels progenitors o tutors legals.  

 

Ajuts d’urgència social

Cal que especifiquis els ajuts d’urgència social rebuts durant l’any 2024 per part d’administracions públiques per tal d’evitar que es tinguin en compte com a ingressos de la unitat familiar. El teu Ajuntament de referència et pot facilitar el detall dels ajuts d’urgència social municipals rebuts.

 

Ingressos no tributables o exempts en relació a l’any 2024

Cal que especifiquis aquells ingressos percebuts l’any 2024 que no són declarats en l’IRPF del 2024 (ex. Pensió d’aliments dels fills, prestació per acolliment familiar....)  a excepció dels ingressos no contributius procedents de pensions de la Seguretat Social, les prestacions de l’Ingrés Mínim Vital o la Renda Garantida de la Ciutadania de la Generalitat de Catalunya.

 

Ajuts al lloguer de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya

En el cas que algun membre computable de la teva unitat familiar hagi percebut un ajut del lloguer durant l’any 2024 hauràs d’informar-ho en la sol·licitud (persona titular de l’ajut del lloguer) per tal que es pugui sol·licitar la informació de l’import anual d’ajut percebut a l’Agència de l’Habitatge de Catalunya.

 

Darrera actualització: 16.06.2025 | 11:53